24 Julai 2009

penggali kubur

masa dikampung dulu, waktu masing-masing belum mau berhijrah. masing-masing nak tolong mak bapak noreh la konon-konon.

bila ada kematian, aku dan geng-geng akan sama-sama tolong menggali kubur. kami diketuai oleh seorang otai. tok penghulu gelarannya. dia ni juga tok siak dimasjid.

tok penghulu ni pun ada orang kanan dia. pak sani. tapi sekarang dia dah arwah.

ada gak perkara yang aneh berlaku ketika aku berkecimpung dalam kerja disektor penggalian ni. tapi takde la sampai takut tahap nyang rapit. dan aku pun bukan la berani tahap ong bak.

dikampung aku ni, kalau ada satu kematian, tak berapa lama selepas tu akan ada satu lagi kematian. selepas tu akan ada tempoh yang panjang. maknanya kematian tu seperti berpasang.

semasa sedang menggali, kalau ada seekor lalat besar terbang masuk dan keluar dari kubur cam kapal terbang ba ba black ship bermakna jenazah sudah menghampiri kubur. kena cepat-cepat la buat finishing.

liang lahad kami buat ditepi. ditutup ngan papan. siap ngan bantal tanah. dan aku pernah dipelawa oleh tok penghulu untuk test pembaringan tersebut. aku tak berani..! belom time lagi beb..

pernah gak kami menggali waktu malam. bulan pose. hantu kena rantai jadi takat takut sikit-sikit la.

kini dikampung aku kubur digali menggunakan backhoe. tinggal tacap kit-kit je.

kepada mereka-mereka yang pernah aku gali kuburnya, maaf jika finishing aku tak memuaskan..

5 ulasan:

  1. aku pun penah jadi pengali kubur hahaha

    BalasPadam
  2. seronok ke jd penggali kubur? hehehe

    BalasPadam
  3. byk gak pengalaman ang ni kan... wow interesting...

    BalasPadam
  4. kalau terer gali la kubur sendiri...hehe

    BalasPadam
  5. keh idok gheti weh..
    kalo aok ade ilmunye buleh le ajo ke keh ni..
    hehehe

    BalasPadam