01 Oktober 2009

matahari dan bumi

malam tu aku pergi rumah pak lebai. dah lama tak berbual dengan dia.

matlamat utama tu nak usha anak dia.. nina. buah hati pengarang jantung.

lebai: aku, apa yang lu tau la, matahari mengelilingi bumi atau bumi mengelilingi matahari?

aku: tentu la bumi keliling matahari. gua belajar kat sekolah macam tu.

lebai: mmm.. ajaran sesat tu..

aku: nape lu kata ajaran sesat lak?

lebai: nina! ambilkan tafsir quraan ayah..

laung pak lebai pada nina. ah.. terubat gak rindu nak tengok nina..
nina keluar dengan senyum simpul. senyum kat aku la tu..

lebai: nah, cuba lu buka surah yaasin. baca ayat 38..

aku: dan matahari berjalan ditempat peredarannya. demikian ketetapan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.

lebai: habis camane lu kata bumi keliling matahari?

aku: dah gua belajar macam tu. lagi pun pak lebai, saintis yang kaji.

lebai: abis lu nak percaya saintis ke nak percaya quraan?

aku: mmm.. errr

Tiada ulasan:

Catat Ulasan