19 Julai 2009

sunan bonang

dikatakan nama asalnya Syekh Maulana Makdum Ibrahim. putera Sunan Ampel dan Dewi Condrowati yang selalu disebut Nyai Ageng Manila.

pada suatu ketika ada seorang Brahmana sakti dari india yang belayar ke Tuban. tujuannya hendak mengadu kesaktian dan berdebat tentang masalah keagamaan dengan Sunan Bonang.

ketika belayar menuju Tuban, perahu Brahmana dan pengikutnya terbalik dipukul ombak. walaupun dia dan pengikutnya berjaya menyelamatkan diri, kitab-kitab yang hendak digunakan untuk berdebat dengan Sunan Bonang tenggelam kedasar laut.

ditepi pantai mereka melihat seorang lelaki berjubah putih sedang berjalan dengan membawa sebatang tongkat. mereka menghentikan dan menyapa lelaki tersebut. lelaki berjubah putih berhenti dan mencacakkan tongkatnya ke pasir.

"saya datang dari india hendak mencari seorang ulama besar bernama Sunan Bonang" kata Brahmana.
"untuk apa tuan mencari Sunan Bonang?" tanya lelaki tersebut.
"akan saya ajak berdebat tentang masalah keagamaan" kata Brahmana. "tapi sayang, kitab-kitab yang saya bawa telah tenggelam kedasar laut".

tanpa banyak bicara lelaki itu mencabut tongkatnya. dengan tidak semena-mena tersemburlah air dari lubang bekas cacakan tongkat dengan membawa keluar semua kitab-kitab yang dibawa Brahmana.

"itukah kitab-kitab tuan yang tenggelam kedasar laut itu?" tanya lelaki tersebut.

Brahmana dan pengikutnya memeriksa kitab-kitab tersebut. memang benar kitab-kitab itu milik mereka. berdebarlah hati Brahmana sambil menduga-duga siapakah lelaki berjubah putih itu.

"apakah nama daerah tempat saya terdampar ini?" tanya Brahmana.
"tuan berada dipantai Tuban!" jawab lelaki itu.

serta merta Brahmana dan pengikutnya menjatuhkan diri berlutut dihadapan lelaki itu. mereka sudah dapat menduga pastilah lelaki berjubah putih itu adalah Sunan Bonang sendiri.

siapa lagi orang sakti berilmu tinggi yang berada dikota Tuban selain Sunan Bonang. Brahmana melupakan hasratnya terhadap Sunan Bonang. malah Brahmana berguru kepada Sunan Bonang dan menjadi pengikut yang setia.

3 ulasan: