30 Mac 2010

alam

aku sampai dikampung selepas waktu zohor. waktu panas terik, panas yang perit membakar kulit.

suasana yang panas membahang terasa hingga kemalam. anak-anak terpaksa tidur hanya berlampin.

waktu ingin pulang keperantauan, hujan lebat turun tanpa diundang. lebat yang bukan kepalang. menyukarkan pandangan jika berkenderaan. lebih-lebih lagi diwaktu malam.

waktu ngeteh, ku ceritakan pada seorang teman..

waktu kau pulang, alam amat gembira, mentari ceria memancarkan sinar sehingga kau terasa bahangnya..
tika kau mahu pulang keperantauan, alam amat bersedih hingga begitu lebat 'tangisan' yang dicucurkan..
cuba lah kau memahami alam..

aku mengiakan aje lah apa yang teman aku cakap..

3 ulasan:

  1. tinggi ilmu alam teman kamu...
    (gua sempat belajar ilmu alam. zaman la ni geografi)

    BalasPadam
  2. hahaha ilmu alam. cikgu gua mati cepat. gua sempat blaja ilmu tawarikh separuh..

    BalasPadam
  3. zaman korang bukan stakat ilmu alam ilmu hisap pun ada..
    aku budak budak 80an cuma mendengar je

    BalasPadam