19 Disember 2010

fitrah

sewaktu bertemu dengan pakli, banyak perkara yang kami bualkan.

maklumlah sudah agak lama tidak bertemu. masing-masing dengan kerjaya dan famili.
pakli adalah seorang kontraktor elektrikal yang sedang meningkat naik.

perbualan kami atau dengan kata lainnya, ceramah dari pakli untuk aku lebih banyak kepada isu-isu agama. aku lebih kepada mengiakan dan mengangguk saja. lagaknya seperti aku seorang non muslim yang cuba diajaknya untuk memeluk islam.

pakli: kau tau aku, kenapa islam itu agama fitrah? cuba kau cerita kat aku..

tiba-tiba pakli menguji aku..

aku: entah la pakli, kau je la yang cerita.

pakli: aku bagi contoh, kenapa diharamkan zina..
apa perasaan kau bila mak atau saudara perempuan kita berzina? maaf la sebab
aku guna keluarga untuk dijadikan contoh.

aku: dah tentu lah aku marah..

pakli: haa..marah tu kan fitrah..
satu lagi contoh, camana pulak kalau ayah kita balik rumah dalam keadaan mabuk
dan mengamuk. pukul mak kita dan adik beradik?

aku: dah tentu aku lagi marah..

pakli: itu pasal aku kata islam ni agama fitrah..
perkara-perkara tu awal-awal lagi dah diharamkan. dah memang fitrah manusia
tak mau perkara-perkara camtu..

aku: kalau aku yang buat contoh pulak?

pakli: silakan...

aku: camana kalau kau diberi kebenaran untuk melayani seberapa ramai
perempuan yang kau suka? adakah kau merasa marah? adakah kau merasa amat
beruntung?
camana pulak andai kau dibenarkan minum sehingga mabuk? adakah kau menolak?

pakli: tentu la aku suka..

aku: kenapa kau suka pulak? bila orang lain buat kau marah.
terkadang kita ni nak pahamkan orang lain pakli, tapi sebenarnya kita sendiri
yang merosaakkan ugama..

pakli: eh aku...dah lewat ni, aku ada hal la ngan ayah aku. lupa pulak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan